گزارش آئین تکریم از پژوهشگران برگزیده دانشگاه در بیستم آذر 1402

آئین تکریم از پژوهشگران برگزیده دانشگاه در سال 1402

پژوهش و فناوری، پیشران رشد تولید و مهار تورم

 

بعد از ظهر روز دوشنبه 20 اُم آذر 1402، مراسم تکریم از پژوهشگران برگزیده دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به‌منظور ارتقاء سطح فعالیت‌های پژوهش و فناوری اعضاء محترم هیئت‌علمی دانشگاه و ارج نهادن به فعالیت پژوهشگران و فناوران ممتاز دانشگاه، به مناسبت برگزاری هفته پژوهش و فناوری، پژوهشگران برگزیده دانشگاه طی سازوکاری تعیین و در مراسمی که به این منظور در دانشگاه به میزبانی و اجرای حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار گردید، مورد تجلیل قرار گرفتند .

     جهت انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه، کارگروه "انتخاب پژوهشگران برگزیده دانشگاه" متشکل از معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیر امور توسعه پژوهش، مدیر ارتباط با صنعت و کارآفرینی، مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، رئیس مرکز رشد دانشگاه، سه تن از معاونین پژوهشی و کارشناس امور پژوهشی تشکیل شد و نسبت به انتخاب پژوهشگران برگزیده دانشگاه در شش حوزه گرنت مهندسی، علوم پایه، مقالات علمی، ارتباط با صنعت، تالیف کتاب، توسعه فناوری و تجاری‌سازی و هیئت‌علمی جوان اقدام شد.

     این مراسم با شعار ((پژوهش و فناوری، پیشران رشد تولید و مهار تورم)) با حضور جاب آقای دکتر عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جناب آقای دکتر امیررضا شاهانی، رئیس دانشگاه، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. در ابتدای مراسم جناب آقای دکتر صادق صدیقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه،گزارشی از عملکرد حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه طی سال‌های 1397 تا 1401 و همچنین استراتژی‌های پیش روی پژوهش را ارائه دادند. جناب آقای دکتر صدیقی از همه اعضای هیئت‌علمی، معاونین پژوهشی و فناوری و کارشناسان امور پژوهشی دانشکده‌ها که تلاش و پیگیری آن‌ها منجر به کسب جایگاه ممتاز در حوزه علم و فناوری کشور شده است، صمیمانه سپاس‌گزاری کردند.

 جناب آقای دکتر علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ضمن ارائه برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفتند: توسعه دانشگاه‌های نسل جدید که نوآوری محور باشند، می‌تواند باعث رشد فزاینده روحیه پژوهش و نوآوری در کشور باشد. همین‌طور اتصال دانشگاه‌ها با صنایع و به‌ویژه با واسطه‌های سیستمی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند موتور توسعه علمی و صنعتی کشور را روشن کند. وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت بیان کردند: دانشگاه‌های نسل جدید به دنبال حل مسئله هستند و شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط با آن‌ها به دنبال تصویر آینده هستند. مسیر دستیابی به این آینده از حل مسائل و چالش‌های کشور عبور می‌کند .دکتر علی‌آبادی ادامه دادند: ایجاد مراکز داده و اطلاعات قوی، سیستم‌های تحلیل داده، توسعه هوش مصنوعی و استفاده از ابر داده‌ها برای توسعه کشور الزامی است. دستیابی مناسب به پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند سرعت توسعه دانش و فناوری را چند برابر نماید. البته توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیز می‌تواند کمبود منابع اطلاعاتی در برخی بخش‌ها را جبران نماید. در ادامه گفتند: توسعه روحی پژوهش در یک جامعه بدون تقویت بنیه علمی و دانشی کشور در تمامی بخش‌ها میسر نیست. جامعه دانشی و پژوهشی باید توانایی تولید علم و تبدیل آن به دانش و فناوری را داشته باشد و ایجاد این توانایی از اصول تقویت بنیه جوامع برای جذب دانش و توسعه پژوهش و نوآوری است. کشور ما به واسطه دسترسی به نیروی جوان با استعداد و توانمند با ایجاد شرایط توسعه دانش و نوآوری می‌تواند به سادگی از مواهب آن بهره ببرد. داشتن پژوهش‌گران با ذهنی پویا و پرسش‌گر، مسلط به روش‌های علمی و پیشرفته، توانمند در کارگروهی و دارای حس مسئولیت، می‌تواند نقطه قوت کشور باشد .وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در پایان گفتند: من متواضعانه از شما اهل علم تقاضا می‌کنم، در حل مسائل مهم کشور به ما یاری برسانید و کمک کنید نواقص را مرتفع کنیم و به سمت آینده روشن حرکت کنیم.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین طهماسبی، مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز گفت: تحقیق در اصطلاح لغوی رسیدن به حقیقت است تحقیق طبیعتاً این است که انسان از عرف عادی عبور کند. خط‌شکنان هر عرصه پژوهشگران و محققان آن عرصه هستند. حجت‌الاسلام طهماسبی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که "مسئله تحجر فقط در محیط‌های دینی و اعتقادی مطرح نیست." گفت: معنای واقعی تولید علم این است که انسان از جزمی‌گرایی‌هایی که حاکم است بر محیط علمی است اولاً خودش را فارغ بداند و بعداً تحقیق کند و به حقیقت برسد و بر آن پایبند باشد. علم این‌طور اتفاق می‌افتد کسانی‌که یک روحیه علمی دارند هم‌ قدرت و هم جرأت علمی دارند چه بسا کسانی‌که قدرت علمی دارند ولی جرات اقدام برای تغییر ندارند، درخواست مقام معظم رهبری این بوده است که در محیط‌های علمی این موضوع چه در بحث صنایع و چه در بحث بقیه علوم، روحیه کاملاً پژوهشی و جهادی باشد.

 

مسئول نهاد رهبری دانشگاه با خطاب به جامعه دانشگاهی گفت: یک فرهنگ در محیط دانشگاه بین اساتید و دانشجویان ایجاد کنیم، روحیه، روحیه‌ی عدم‌تبعیت محض باشد. وی با طرح این موضوع که مسئولین موظف به حمایت از پژوهش هستند، عنوان کردند: رهبر انقلاب به بودجه پژوهش تاکید کرده‌اند ، ایشان در دیدار با هیأت دولت در سال 95 فرمودند اگر آینده کشور را بخواهیم باید به بودجه کشور اهمیت بدهیم، بودجه پژوهش کشور باید حداقل به 5/1 تا 2 درصد برسد. ایشان در ادامه بیان کردند:

پژوهش را به دو جهت نیاز داریم :

         v         پژوهش ناظر به نیازهای حال و آینده؛

         v         پژوهشی که ما را جز سرآمدان علمی دنیا قراردهد.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: اینکه شرط ارتقاء اعضای هیأت‌علمی را ارائه مقاله قرار دهیم شرط درستی نمی‌باشد. یک زاویه از نگاه خود پژوهشگر است که پژوهشی که مسئله درآمد مالی باشد افق پروازش کوتاه است. مسئول نهاد رهبری دانشگاه افزود: بزرگانی که تحول عظیم در دنیا را رقم زده‌اند مسئله‌شان درآمد مادی نبوده است، آن‌ها عاشق علم و پژوهش بودند. طهماسبی در پایان گفت: اعتقاد دینی ما و اعتقاد حاکمیت سیاسی کشور بر این است که آینده کشور از طریق علم محقق می‌شود علمی که درون‌زا باشد.

جناب آقای دکتر شاهانی رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز ضمن عرض خیر‌مقدم بابت حضور جناب آقای دکتر علی‌آبادی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، استادان، همیاران علمی و دانشجویان گفت: صادرات محصولات هایتک که برای کشور ارزش افزوده تولید می‌کند زیر یک درصد است و این بدان معنی است که ما درحال خام فروشی هستیم و نیاز به بازنگری در این رویه و اتخاذ روش‌های نوین است تا از این مسئله جلوگیری شود. رویکرد مجلس و دولت این است که به سمت دانشگاه‌ها، نخبگان و اساتید برود که ان‌شاءالله این مشکل حل شود و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم. دکتر شاهانی بیان کردند: برنامه راهبردی دانشگاه در حال تدوین است و اعضای شورای راهبردی منصوب شده اند. در ادامه رئیس دانشگاه از تأسیس معاونت فناوری دانشگاه و افتتاح پارک علم و فناوری در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد.

 

 در انتهای مراسم نیز از اعضای هیأت‌‌علمی در بخش پژوهشگران برتر دانشگاه، بدین شرح تقدیر شد: در حوزه‌های گرنت مهندسی؛ دکتر مهدی خدایی، مقالات علمی؛ دکتر مهرزاد شمس، طرح صنعتی؛ دکتر حمید خرسند، تألیف کتاب؛ دکتر محمد‌رضا مشایخی، حوزه پژوهشگر برتر جوان؛ دکتر جواد تقی‌زاده فیروزجایی، حوزه فناور برتر؛ دکتر مجید سید صالحی. همچنین در بخش پژوهشگران برتر حوزه دانشجویی از مهدی نوذریان، علیرضا شیرپور، فائزه عیدی تقدیر به عمل آمد. در بخش پژوهشگران برتر دانشکده‌ها نیز از دکتر ملیحه حسینی؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده ریاضی، دکتر بدری زمان مومنی؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده شیمی، دکتر جواد تقی‌زاده فیروزجایی؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده فیزیک، دکتر هادی علی اکبریان؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر نادر فنائی؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی عمران، دکتر امیر موسوی‌نیا؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر، دکتر مسعود عسگری؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر علی محمد‌زاده؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی نقشه‌برداری، دکتر مهدی جعفری ندوشن؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی هوافضا، دکتر حمید خرسند؛ عضو هیأت‌‍‌علمی دانشکده مهندسی و علم مواد، دکتر مجید میرزایی قزانی؛ عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی صنایع، تقدیر به‌عمل آمد. در ادامه نیز از کارفرمایان برتر دانشگاه؛ شرکت‌های مپنا و ایمیدرو تقدیر شد. همچنین از دکتر سعید بلالایی نیز به‌عنوان سرآمد علمی و دکتر مجید سلطانی، دکتر مجید عمیدپور، دکتر حسین صیادی و دکتر شهرام صیدی به‌عنوان پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر جهان تقدیر به‌عمل آمد.

 

تعداد بازدید:
1974
تاریخ:
1402/10/13
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.